De nieuwe circuitkoning bij de PCR, De GT4 Clubsport

Je stapt in de Porsche GT4 en bent meteen verkocht. Aldus Lennart, racer bij de PCR. Alles voelt solide aan, hij ligt laag en draait snel. Na de Cayman S op semi-slicks was de GT4 clubsport een andere wereld. ‘Ik rij er nu 2 jaar wedstrijden in en het smaakt nog steeds naar meer’. De GT4 rijdt het lekkerste met alle systemen aan. Traction control, ABS en een stukje stability management. Je voelt hem eigenlijk nergens inhouden.

Een klasse erbij..

Als coureurs er zelf om vragen kan de PCR er natuurlijk niet omheen. Een eigen klasse voor de GT4 clubsport en dit jaar blijkt de klasse en vaste prik te worden bij evenementen en neemt het aantal rijders toe. Voorheen viel de GT4 in de Rennsport klasse waarbij er niet veel te vechten viel met doorgaans net wat snellere auto’s zoals de GT3’s. Dan bungel je toch wat achteraan het veld elke keer en valt er weinig te vechten op de baan. De rijders zijn allemaal zeer enthousiast en vol lof over de GT4 dus tijd voor een rondvraag: Waarom nou die GT4?

De (korte) geschiedenis

De Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport is een krachtige racewagen die is afgeleid van de straatversie van de Porsche 718 Cayman GT4. De auto is ontwikkeld door de Motorsport-divisie van Porsche, voornamelijk voor racedoeleinden. Hij wordt gebruikt in verschillende motorsportevenementen en raceseries over de hele wereld. Eerstgeborene, de GT4 Porsche Cayman Clubsport uit 2016 kreeg een midden, atmosferische zescilinder boxermotor die ongeveer 385 pk produceert. Er komen zo’n 420 stuks van de band en het succes is onmiddellijk groot.

De Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport 2019: Het tweede kind uit de GT4 race familie werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2019. In tegenstelling tot zijn voorganger maakte dit model gebruik van een 3,8-liter zescilindermotor met 425 pk. De wagen bevatte een aanzienlijk aantal componenten gemaakt van duurzame materialen, zoals onderdelen van composiet van natuurlijke vezels. Hij was verkrijgbaar in twee versies: het “trackday” -model voor amateurracers en het “competition” -model voor professioneel autosportgebruik. Ook hier werden er maar 500 geproduceerd.

In 2020 introduceerde Porsche de 718 Cayman GT4 Clubsport MR. Deze versie is ontwikkeld in samenwerking met Manthey-Racing en bevatte verschillende typisch MR verbeteringen zoals aerodynamische upgrades, vermindering van het gewicht en aanpassingen aan de ophanging om hem nog competitiever te maken op het circuit. Kortom een echt ‘hebbedingetje’ voor diegenen die genoeg centjes hebben. Ook hier is de oplage beperkt en is er zelfs geen officieel aantal bekend. Maar verwacht geen grote aantallen.

‘Ga niet proefrijden want na 1 ronde ben je verkocht’

Nadat ik een wat teleurstellende periode heb gehad in de Cayman S kreeg ik de gelegenheid van RFF om een GT4 te proberen vertelt Sebastiaan. Twee dagen later had ik de auto gekocht. De wagen is zo ontzettend voorspelbaar te rijden, vooral in de regen, waardoor je je direct op je gemak voelt en snel gaat. Ik heb een jaar in de RSCup gereden met een GT4, maar merkte dat ik de GT3’s niet kon bijhouden. Daarom heb ook ik gelobbyd voor een aparte klasse voor de GT4. En met succes!

Jan-Wouter vertelt: De aankoop van een GT4 Clubsport kwam voor onszelf ook een beetje als een verrassing. Ik had al eens in een GT4 van Harry mogen rijden op Spa, en dan weet je eigenlijk dat je verloren bent. De auto ademt ‘raceauto’ op alle fronten. Het geluid, de kracht, de middenmoter, de wegligging, alles is gericht op hard en gecontroleerd een circuit over gaan. Dus toen we na 3 jaar besloten te stoppen met de Cayman, was er plots een inruilmogelijkheid die ons op het spoor zette van onze huidige GT4. Marijn, mijn vrouw, rijdt ook in de auto op trackdays en ook voor haar past de auto perfect. Dus van trackday tot race, de GT4 heeft het allemaal. Omdat de auto ook veilig te rijden is met minder race ervaring zetten we ook wel eens een zakelijke relatie in de auto om te ervaren hoe snel je over een circuit kan rijden. Want ook op 80 of 90% is de sensatie van de GT4 een belevenis. Naast de extra pk’s is dit de eerste auto die ik met slicks rijd. Daar was ik wel benieuwd naar maar ik moet zeggen dat het verschil met semisticks me erg meevalt. Je moet iets bewuster opwarmen, dat wel. Maar onlangs heb ik 40 rondjes op een natte baan gereden op slicks en de grip die ik toch nog had verbaasde me. Dat soort ontdekkingen maakt het spelletje zo leuk. Je bent nooit uitgeleerd, en ontdekt steeds nieuwe dingen. Met de GT4 kan ik op dat vlak nog wel even vooruit!

De techniek..

Wanneer we het hebben over ultieme circuitprestaties gecombineerd met technologische finesse, is de Porsche Cayman GT4 Clubsport met automatische transmissie een auto die je met enige ervaring kan besturen op een circuit. In tegenstelling tot de GT3 variant die toch echt moeilijker te rijden is. De clubsport versie van de GT4-reeks is een perfecte fusie van snelheid, precisie en gebruiksgemak, speciaal ontworpen voor diegenen die het meeste uit trackdays of amateur races willen halen zonder zich zorgen te maken over handmatig schakelen. Uiteraard is de mogelijkheid om lekker op los te ‘flipperen’ de keuze is aan de rijder.

De GT4 Clubsport wordt aangedreven door die indrukwekkende zescilinder boxermotor. Zonder turbo levert deze motor een onmiddellijke en lineaire vermogensafgifte, een cruciale factor op het circuit waar elke fractie van een seconde telt.

Het hart van de Clubsport, de middenmotor, zorgt voor een bijna perfecte gewichtsverdeling. Dit ontwerp versterkt de al sensationele wendbaarheid van de auto, waardoor hij zichzelf bewijst in strakke bochten waar precisie en stabiliteit cruciaal zijn. De auto is dus makkelijker te corrigeren na een ‘uitstapje’ (zoals de heren dat onder elkaar noemen) Henk heeft dit jaar voor het eerst meegereden in de GT4 klasse; Mijn ervaringen zijn alleen maar positief tot op heden, geen negatieve zaken aan deze auto, een fantastische wegligging die erg goed is te doseren met voldoende power op de achteras, goede remmen en goed instelbaare rem balans. Ik ben zo enthousiast dat ik volgend jaar weer deze klasse ga rijden!

De echte gamechanger in de GT4 Clubsport is de geavanceerde automatische transmissie. Hoewel puristen kunnen zweren bij een handgeschakelde versnellingsbak, biedt de automaat in de Clubsport snelle, vloeiende en naadloze overgangen die de racers in staat stellen zich volledig op het circuit te concentreren. Deze automatische transmissie elimineert menselijke fouten zoals mis schakelen tijdens een wedstrijd en je versnellingsbak ‘verwonden’ en garandeert een optimale acceleratie, ongeacht de situatie. Toch is het zo dat veel mannen tijdens races liever ‘flipperen’ aan het stuur om zo meer gevoel te hebben met de auto.

Aerodynamica speelt een centrale rol in de GT4 Clubsport. Uitgerust met een uitgesproken achterspoiler en een flinke gestroomlijnde neus genereert deze Porsche behoorlijke downforce. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat we hier doorgaans heel erg blij van worden want hierdoor ontstaat er verbeterde grip en stabiliteit op hoge snelheden, een must voor elke serieuze circuitauto.

De GT4 Clubsport is, zoals alle typen clubsport, van de grond af aan ontworpen met het oog op circuitprestaties. Met kenmerken zoals het Porsche Sport Chrono-pakket en de optie voor koolstofkeramische remmen, is deze auto een testament van Porsche’s toewijding aan racen.

Harry heeft een bak aan ervaring met het racen met Porsches. Voor hem was het dan ook een logisch gevolg uiteindelijk in een GT4 Clubsport te stappen en komt tot de conclusie dat het de leukste wagen is waar hij in stapt op het circuit. Zo vertelt hij; Als je al jaren racet in auto’s van, naar mijn idee, het mooiste merk en je bent onderaan de ladder begonnen, is het geweldig dat je kan opklimmen naar snellere racewagens van hetzelfde merk. Zo ben ik vanuit de 944 overgestapt naar de 968, boxster, Cayman S, GT4 en uiteindelijk diverse modellen GT3. Iedere wagen heeft zijn eigen voor en nadelen, de 944 is een wagen waar je mee kan gooien en smijten maar waar je wel wat vermogen mist. Dat vermogen vind je terug in de 968 maar als je dan de smaak van dat vermogen te pakken hebt is de Cayman S heel verleidelijk. Daarna lonkt de GT4 met zijn tractie controle, ESP en motorsport ABS, systemen die helpen als het mis dreigt te gaan. Bij mij kwarn daarna de GT3 versies van de 997 en 991 aan bod waarvan ik de 997 een echte raceauto voor kerels met ‘ballen’ vind en de 991 de snellere versie van de GT4 zonder de tractie controle en ESP. Ik ben nu terug bij de GT4 en vermaak mij daar enorm mee. Ik kan regelmatig deelnemers in snellere wagens voorblijven en onder regenachtige omstandigheden is de GT4 ‘the place to be’. De wagen voelt zo enorm goed aan dat je veel minder concentratie nodig hebt om de wagen in bedwang te houden, een foutje wordt niet direct afgestraft maar juist gecorrigeerd en behoed je voor erger. Dat de wagen niet feilloos is maakte ik persoonlijk mee op de Lausitzring, daar verloor een deelnemer op het rechte stuk al zijn koelvloeistof waardoor, bij aanremmen voor de eerste bocht, mijn GT4 naar links trok en ik op een haar na met 230 kmh de pit muur miste…

De Porsche Cayman GT4 Clubsport is meer dan alleen een sportwagen: het is een symbool van evolutie en technologische vooruitgang in de wereld van circuitracen. Het combineert het beste van beide werelden: rauw vermogen en geavanceerde technologie, wat resulteert in een auto die zowel beginners als professionals op het circuit zal bekoren. Voor wie op zoek is naar een combinatie van pure prestaties en gebruiksgemak, is de GT4 Clubsport de ultieme keuze. Ronald is ook om; Hoe gaaf is het om te racen met een echte fabrieksauto nieuw uit de doos en bij Porsche geproduceerd. Niet je straatauto bij het racebedrijf brengen en laten ombouwen met rolkooi, stoel, stuur etc. maar gewoon direct instappen en racen maar. Natuurlijk produceren ze bij Porsche ook de 911 cupauto, maar hier zijn de running costs veel hoger en de auto is veel minder vergevingsgezind op het circuit. De auto is geweldig om in te racen. Wel een nadeel, je moet geen schade rijden want dan heb je een dure dag.

En daar heeft Ronald een punt. Een GT4 Clubsport is niet voor iedereen weggelegd want de wagens uit 2016 hebben nog steeds een waarde van rond de honderdduizend euro afhankelijk van de specificaties, en schade is op het circuit altijd voor eigen rekening. Daarom noemen we de heren bij de PCR ook gentlemen racers. Die gaan niet voor elk gaatje zo blijft de boel heel voor zichzelf en voor de race vrienden. Dat lukt aardig want de klasse heeft (sofar) de minste schade. De GT4 is op het circuit een gentleman zonder saai te zijn.

tekst : Marijn Offringa Erdmann
Fotografie: Leon Weggelaar